Fundusze Europejskie
Strona główna/Dla Rodziców/Plan Pracy Przedszkola

Plan Pracy Przedszkola

„Wszystkiego co naprawdę trzeba wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć i wyobrażać sobie lepszy świat”.

Robert Fulghum

 

Plan Pracy Przyjaznego Przedszkola w Nędzy

Wizja Przedszkola

  • Nasze Przedszkole jest miejscem dobrej zabawy, mądrością, szczęściem radością.
  • Kochamy wszystkie dzieci takimi, jakie są i nie szczędzimy wysiłku, aby każdemu stworzyć warunki do wszechstronnego rozwoju.

Misja przedszkola

Jesteśmy po to, aby:

  • Stwarzać warunki i klimat do wszechstronnego rozwoju osobowości, zdolności i zainteresowań dzieci;
  • Kształtować i rozwijać postawy twórcze dzieci poprzez atrakcyjne i aktywne metody pracy;
  • Stwarzać każdemu dziecku szansę rozwoju na miarę jego możliwości;
  • Wyposażyć dzieci w wiedzę i umiejętności niezbędne do osiągnięcia dojrzałości szkolnej;
  • Oferować pomoc pedagogiczno - psychologiczną oraz logopedyczną;
  • Być otwartym na potrzeby dzieci i rodziców;
  • Stwarzać partnerską współpracę ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym dziecka;
  • Sprawiać, by dzieci czuły się kochane, akceptowane i szczęśliwe.

Rola nauczyciela - wychowawcy

Nauczyciel:

ma obowiązek materialnego porządku (pielęgnuje otoczenie, tak by było ono czyste i uporządkowane, uczy korzystać z pomocy dydaktycznych, jest aktywny, kiedy zaznajamia dziecko z otoczeniem, a pasywny, kiedy to zaznajomienie nastąpiło, obserwuje dzieci, aby ich siły nie marnowały się na szukanie pomocy lub prośby o pomoc, spieszy z pomocą tam, gdzie jest potrzebny, słucha i odpowiada, kiedy jest do tego zapraszany, ma respektować dziecko pracujące bez przerywania mu, akceptuje dziecko, które popełniło błąd, nie przymusza dziecka do działania kiedy ono wypoczywa lub obserwuje pracę innych.

Wizja dziecka w naszym przedszkolu

Dziecko jest: ciekawe świata, ufne w stosunku do nauczycieli, radosne, aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola, twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej podejmowanej na rzecz własnego rozwoju, uczciwe i prawdomówne, odpowiedzialne i obowiązkowe, kulturalne i tolerancyjne, świadome zagrożeń.

Model absolwenta:

Dziecko kończące przedszkole:

potrafi:

  • dobrze funkcjonować w roli ucznia,

wykazuje :

  • motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,
  • zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,
  • umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania,
  • umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałość,
  • umiejętność współpracy w grupie
  • umiejętność radzenia sobie z trudnościami
  • tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań
  • samodzielność,
  • odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z kolegami)

posiada:

  • zdolność do obdarzania innych uwagą i porozumiewania się w zrozumiały dla nich sposób
  • wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia
  • podstawowa wiedzę o świecie;

umie:

  • cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie,

rozumie, zna, przestrzega:

  • prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
  • zasady bezpieczeństwa, zasad higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną
  • zasady kultury współżycia, postępowania,
  • kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
  • potrzebę szanowania przyrody i środowiska;

nie obawia się:

  • występować publicznie - reprezentować grupę, przedszkole,
  • chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami,
  • wykazywać inicjatywy w działaniu,
  • wyrażania swoich uczuć;

Dziecko ma prawo do:

  • życia i rozwoju,
  • swobody myśli, sumienia i wyznania,
  • aktywnej, serdecznej miłości i ciepła,
  • spokoju i samotności, gdy tego chce,
  • odseparowania się jako osoba również od dorosłych lub innych dzieci,
  • wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
  • indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju,
  • pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą,
  • wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi,
  • wspólnoty i solidarności w grupie,
  • aktywnego kształtowania kontaktów socjalnych i otrzymania w tym pomocy,
  • zabawy i wyboru towarzyszy zabaw,
  • pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia,
  • nauki, informacji,
  • badania i eksperymentowania,
  • nauki, jak podchodzić do niebezpieczeństw,
  • oświadczenia konsekwencji swojego zachowania,
  • zdrowego żywienia.

Cele główne:

1. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej.

  • Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
  • Przedszkole doskonali efekty swojej pracy.
  • Efektywna współpraca z rodzicami wpływa na jakość pracy przedszkola.

2. Procesy zachodzące w przedszkolu.

  • Procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętemu w przedszkolu planu pracy.
  • W przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych.

3. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym.

  • Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa.
  • Przedszkole współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
  • Przedszkole racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa.

4.  Zarządzanie przedszkolem.

  • Zarządzanie zapewnia funkcjonowanie przedszkola zgodnie z przyjętym planem pracy.

Cele szczegółowe :

  • Realizacja kierunków polityki oświatowej.
  • Zapewnianie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i kształcących, a także możliwości wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do potrzeb rozwojowych dzieci.
  • Dbanie o wysoki poziom pracy wychowawczo-kształcącej, a także atrakcyjną ofertę edukacyjną.
  • Wykorzystywanie nowatorskiego i twórczego stylu pracy kadry pedagogicznej.
  • Realizacja programów autorskich .
  • Promowanie zdrowego stylu życia dziecka w domu i w przedszkolu
  • Ścisła współpraca z rodzicami, jako współpartnerami w procesie edukacji i wychowania dzieci.
  • Skuteczne informowanie rodziców o postępach edukacyjnych dziecka.
  • Współpraca z lokalnymi placówkami oświatowymi, organizacjami i instytucjami działającymi na terenie Gminy Nędza.
  • Promowanie znaczenia edukacji przedszkolnej dla rozwoju społeczności.
  • Umiejętność zdalnej pracy dydaktyczno-wychowawczej w razie nagłej konieczności spowodowanej sytuacją epidemiczną.

Kryteria sukcesu :

  • Wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci.
  • Wzbogacanie oferty edukacyjnej przedszkola.
  • Wzrost skuteczności pracy nauczycieli.
  • Upowszechnienie i akceptacja praw dziecka.
  • Zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem.
  • Realizacja autorskich programów edukacyjnych.
  • Zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole.
  • Wprowadzenie skutecznego systemu diagnozowania dzieci oraz ich potrzeb rozwojowych.
  • Upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku.
  • Liczny udział dzieci w konkursach, projektach itp.
  • Zmodernizowanie bazy przedszkola, wzbogacanie o nowoczesne pomoce dydaktyczne, księgozbiór, płytotekę, materiały metodyczne i inne .
  • Prowadzenie skutecznej polityki kadrowej.
  • Wzrost zadowolenia nauczycieli z dobrze spełnionego obowiązku i motywacji w dążeniu do osiągnięcia sukcesu.

Sposoby motywacji dzieci:

Stosowane nagrody:

  • pochwała indywidualna,
  • pochwała przed całą grupą,
  • pochwała przed rodzicami,
  • oklaski,
  • emblematy,
  • przydział funkcji.

Stosowane kary:

  • brak nagrody,
  • upomnienie ustne,
  • czasowe odebranie przydzielonej funkcji,
  • chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy,
  • poinformowanie rodziców o zachowaniu.

Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:

  • przeprowadzanie diagnozy wstępnej ,
  • przeprowadzanie obserwacji dziecka: (szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju),
  • informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej oraz po obserwacji,
  • półroczna i roczna ocena realizacji założonych celów i zadań (sprawozdania z pracy dydaktyczno-wychowawczej), analiza, wnioski do dalszej pracy,
  • bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników ,
  • przeprowadzenie diagnozy końcowej, cenzurka, wnioski do dalszej pracy.

Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:

  • prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy),
  • teczek prac i innych dokumentów,
  • arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
  • arkuszy diagnozy sześciolatka,
  • albumów, kronik,
  • materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy itp.)
  • rozmów.

Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli:

Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:

  • ankiet,
  • rozmów z nauczycielami, rodzicami,
  • obserwacji zajęć,
  • obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
  • arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela,
  • innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.
  • obserwacja portali społecznościowych.

Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:

  • nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania i wychowania,
  • nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,
  • informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,
  • rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica oraz na konsultacjach (podczas okresu pandemii FB, mail, telefon),
  • na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka,
  • informację o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku - po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej i końcowej,
  • nauczyciele przekazują informację rodzicom o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Informację wydaje się w terminie do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej.

Zasady pracy

Zasady pracy w przedszkolu zapewniają podmiotowe traktowanie dziecka, są nimi:

  • Zasada indywidualizacji.
  • Zasada integracji.
  • Zasada wolności i swobody działania.
  • Zaspakajanie potrzeb dziecka.
  • Zasada aktywności.
  • Organizowania życia społecznego.

Metody pracy z dziećmi:

Metody czynne:

  • metoda samodzielnych doświadczeń,
  • metoda kierowania własną działalnością dziecka,
  • metoda zadań stawianych dziecku,
  • metoda ćwiczeń utrwalających.

Metody oglądowe:

  • obserwacja i pokaz,
  • osobisty przykład nauczyciela,
  • udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne,
  • przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.

Metody słowne:

  • rozmowy,
  • opowiadania,
  • zagadki,
  • objaśnienia i instrukcje,
  • sposoby społecznego porozumiewania się,
  • metody żywego słowa.

Aby zrealizować obowiązujące treści programowe, wykorzystywane będą metody aktywne, problemowe, twórcze oraz tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową formę jego aktywności, tj. zabawę. Organizacja pracy nauczyciela z wykorzystaniem ww. metod uwzględniać będzie wielostronny rozwój dziecka.

Formy pracy

  • praca indywidualna,
  • praca w małych grupach,
  • praca z całą grupą
  • zajęcia otwarte,
  • uroczystości,
  • spotkania.

Kierownictwo placówki

Rolę kierowniczą placówki oświatowej - przedszkola pełni Dyrektor, który:

  • sprawuje nadzór pedagogiczny,
  • przewodniczy Radzie Pedagogicznej
  • pełni rolę pracodawcy,
  • organizuje pracę nauczycieli,
  • inspiruje nauczycieli do działania,
  • kieruje działalnością przedszkola,
  • w razie nieobecności dyrektora jego obowiązki wypełnia społeczny zastępca wybrany przez Radę Pedagogiczną.

Zadania Przedszkola w Nędzy:

  1. Systematyczne wzbogacanie bazy przedszkola.
  2. Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
  3. Współpraca z rodzicami.
  4. Atrakcyjna oferta edukacyjna.
  5. Bezpieczeństwo i higiena pracy.
  6. Pozabudżetowe pozyskiwanie funduszy.
  7. Promocja placówki.

Harmonogram spotkań i uroczystości w roku przedszkolnym 2024/2025

  1. Przytul się do drzewa
  2. Międzynarodowy Dzień Kropki
  3. Dzień Przedszkolaka
  4. Pożegnanie lata, przywitanie jesieni
  5. Wrzesniowe urodzinki
  6. Dzień Chłopaka
  7. Sprzątamy dla Polski
  8. Dzień Edukacji Narodowej
  9. Październikowe urodzinki
  10. Pasowanie na Przedszkolaka
  11. Dzień Praw Dziecka
  12. Dzień Pluszowego Misia
  13. Listopadowe urodzinki
  14. Dzień Kolejarza
  15. Barbórka
  16. Mikołajki
  17. Spotkanie Bożonarodzeniowe
  18. grudniowe urodzinki
  19. Cukierek, czekoladka dla babci i dziadka
  20. Dzień Babci i Dziadka
  21. Bal Przebierańców
  22. Bezpieczne ferie - spotkanie z polcjantem
  23. Styczniowe urodzinki
  24. Walentynki
  25. Lutowe urodzinki
  26. Dzien logopedy
  27. Dzień Kobiet
  28. IV Powiatowy Konkurs Plastyczno-Muzyczny "Kim będę jak dorosnę"
  29. Powitanie Wiosny
  30. Marcowe urodzinki
  31. Tydzień zdrowia - Światowy dzien Autyzmu
  32. Śniadanie Wielkanocne
  33. Kwietniowe urodzinki
  34. Międzynarodowy dzień Tańca
  35. Dzień Strażaka
  36. Dzień Rodziny
  37. Majowe urodzinki
  38. Dzień Dziecka "Kolorowy zawrót głowy"
  39. Bezpieczne Wakacje Spotkanie z Policjantem
  40. czerwcowe urodzinki
  41. Zakończenie Roku Przedszkolnego.

Harmonogram spotkań i uroczystości w roku przedszkolnym 2023/2024

  1. Przytul się do drzewa
  2. Międzynarodowy Dzień Kropki
  3. Dzień Przedszkolaka
  4. Dzień spadającego liścia - pożegnanie lata, przywitanie jesieni
  5. Wrzesniowe urodzinki
  6. Dzień Aptekarza
  7. Daj buziaka na Dzień Chłopaka
  8. Dzień Edukacji Narodowej
  9. Październikowe urodzinki
  10. dzień kundelka
  11. dzień wesołej dyni
  12. Pasowanie na Przedszkolaka
  13. Dzień Praw Dziecka
  14. Dzień Pluszowego Misia
  15. Listopadowe urodzinki
  16. Dzień Kolejarza
  17. Andrzejkowe piżama party
  18. Barbórka
  19. Mikołajki
  20. Spotkanie przy Choince (Jasełka)
  21. grudniowe urodzinki
  22. Zimowa pora na herbatkę seniora
  23. Dzień Babci i Dziadka
  24. Bezpieczne ferie - spotkanie z polcjantem
  25. Bal Przebierańców
  26. Styczniowe urodzinki
  27. Dzień Serduszka - walentynki
  28. Lutowe urodzinki
  29. Mówimy ładnie nie tylko wtedy gdy jest dzień logopedy
  30. Dzień Kobiet
  31. Powitanie Wiosny
  32. Marcowe urodzinki
  33. Śniadanie Wielkanocne
  34. Światowy dzień autyzmu
  35. Tydzień zdrowia
  36. Kwietniowe urodzinki
  37. Światowy Dzień Ziemi
  38. Międzynarodowy dzień Tańca
  39. Święta majowe
  40. Dzień Strażaka
  41. Dzień Rodziny
  42. IV Powiatowy Konkurs Plastyczno-Muzyczny " Wszystkie Dzieci Bezpieczne w Sieci"
  43. Majowe urodzinki
  44. Dzień Dziecka "Podróż dookoła świata"
  45. Bezpieczne Wakacje Spotkanie z Policjantem
  46. czerwcowe urodzinki
  47. Zakończenie Roku Przedszkolnego.

Harmonogram spotkań i uroczystości w roku przedszkolnym 2022/2023

  1. Międzynarodowy Dzień Kropki
  2. Dzień Przedszkolaka
  3. Pożegnanie Lata Powitanie Jesieni
  4. Dzień Aptekarza
  5. Dzień Chłopaka
  6. Dzień Drzewa Spotkanie z Drzewem
  7. Dzień Edukacji Narodowej
  8. Pasowanie na Przedszkolaka
  9. Bajkolandia Dzień Postaci z Bajek
  10. Dzień Praw Dziecka
  11. Dzień Pluszowego Misia
  12. Dzień Kolejarza
  13. Wosk Lejemy - Zabawy Andrzejkowe
  14. Barbórka
  15. Mikołajki
  16. Spotkanie przy Choince (Jasełka)
  17. Dzień Babci i Dziadka
  18. Bal Przebierańców
  19. Dzień Serduszka
  20. Dzień Kobiet
  21. Powitanie Wiosny
  22. Śniadanie Wielkanocne
  23. Dzień Służby Zdrowia
  24. Dzień Flagi
  25. Dzień Strażaka
  26. Dzień Rodziny
  27. Dzień Dziecka
  28. Bezpieczne Wakacje Spotkanie z Policjantem
  29. Zakończenie Roku Przedszkolnego.
do góry