Plan Pracy Przedszkola
„Wszystkiego co naprawdę trzeba wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć i wyobrażać sobie lepszy świat”.
Robert Fulghum
Plan Pracy Przyjaznego Przedszkola w Nędzy
Wizja Przedszkola
- Nasze Przedszkole jest miejscem dobrej zabawy, mądrością, szczęściem radością.
- Kochamy wszystkie dzieci takimi, jakie są i nie szczędzimy wysiłku, aby każdemu stworzyć warunki do wszechstronnego rozwoju.
Misja przedszkola
Jesteśmy po to, aby:
- Stwarzać warunki i klimat do wszechstronnego rozwoju osobowości, zdolności i zainteresowań dzieci;
- Kształtować i rozwijać postawy twórcze dzieci poprzez atrakcyjne i aktywne metody pracy;
- Stwarzać każdemu dziecku szansę rozwoju na miarę jego możliwości;
- Wyposażyć dzieci w wiedzę i umiejętności niezbędne do osiągnięcia dojrzałości szkolnej;
- Oferować pomoc pedagogiczno - psychologiczną oraz logopedyczną;
- Być otwartym na potrzeby dzieci i rodziców;
- Stwarzać partnerską współpracę ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym dziecka;
- Sprawiać, by dzieci czuły się kochane, akceptowane i szczęśliwe.
Rola nauczyciela - wychowawcy
Nauczyciel:
ma obowiązek materialnego porządku (pielęgnuje otoczenie, tak by było ono czyste i uporządkowane, uczy korzystać z pomocy dydaktycznych, jest aktywny, kiedy zaznajamia dziecko z otoczeniem, a pasywny, kiedy to zaznajomienie nastąpiło, obserwuje dzieci, aby ich siły nie marnowały się na szukanie pomocy lub prośby o pomoc, spieszy z pomocą tam, gdzie jest potrzebny, słucha i odpowiada, kiedy jest do tego zapraszany, ma respektować dziecko pracujące bez przerywania mu, akceptuje dziecko, które popełniło błąd, nie przymusza dziecka do działania kiedy ono wypoczywa lub obserwuje pracę innych.
Wizja dziecka w naszym przedszkolu
Dziecko jest: ciekawe świata, ufne w stosunku do nauczycieli, radosne, aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola, twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej podejmowanej na rzecz własnego rozwoju, uczciwe i prawdomówne, odpowiedzialne i obowiązkowe, kulturalne i tolerancyjne, świadome zagrożeń.
Model absolwenta:
Dziecko kończące przedszkole:
potrafi:
- dobrze funkcjonować w roli ucznia,
wykazuje :
- motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,
- zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,
- umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania,
- umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałość,
- umiejętność współpracy w grupie
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami
- tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań
- samodzielność,
- odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z kolegami)
posiada:
- zdolność do obdarzania innych uwagą i porozumiewania się w zrozumiały dla nich sposób
- wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia
- podstawowa wiedzę o świecie;
umie:
- cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie,
rozumie, zna, przestrzega:
- prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
- zasady bezpieczeństwa, zasad higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną
- zasady kultury współżycia, postępowania,
- kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
- potrzebę szanowania przyrody i środowiska;
nie obawia się:
- występować publicznie - reprezentować grupę, przedszkole,
- chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami,
- wykazywać inicjatywy w działaniu,
- wyrażania swoich uczuć;
Dziecko ma prawo do:
- życia i rozwoju,
- swobody myśli, sumienia i wyznania,
- aktywnej, serdecznej miłości i ciepła,
- spokoju i samotności, gdy tego chce,
- odseparowania się jako osoba również od dorosłych lub innych dzieci,
- wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
- indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju,
- pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą,
- wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi,
- wspólnoty i solidarności w grupie,
- aktywnego kształtowania kontaktów socjalnych i otrzymania w tym pomocy,
- zabawy i wyboru towarzyszy zabaw,
- pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia,
- nauki, informacji,
- badania i eksperymentowania,
- nauki, jak podchodzić do niebezpieczeństw,
- oświadczenia konsekwencji swojego zachowania,
- zdrowego żywienia.
Cele główne:
1. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej.
- Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
- Przedszkole doskonali efekty swojej pracy.
- Efektywna współpraca z rodzicami wpływa na jakość pracy przedszkola.
2. Procesy zachodzące w przedszkolu.
- Procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętemu w przedszkolu planu pracy.
- W przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych.
3. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym.
- Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa.
- Przedszkole współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
- Przedszkole racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa.
4. Zarządzanie przedszkolem.
- Zarządzanie zapewnia funkcjonowanie przedszkola zgodnie z przyjętym planem pracy.
Cele szczegółowe :
- Realizacja kierunków polityki oświatowej.
- Zapewnianie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i kształcących, a także możliwości wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do potrzeb rozwojowych dzieci.
- Dbanie o wysoki poziom pracy wychowawczo-kształcącej, a także atrakcyjną ofertę edukacyjną.
- Wykorzystywanie nowatorskiego i twórczego stylu pracy kadry pedagogicznej.
- Realizacja programów autorskich .
- Promowanie zdrowego stylu życia dziecka w domu i w przedszkolu
- Ścisła współpraca z rodzicami, jako współpartnerami w procesie edukacji i wychowania dzieci.
- Skuteczne informowanie rodziców o postępach edukacyjnych dziecka.
- Współpraca z lokalnymi placówkami oświatowymi, organizacjami i instytucjami działającymi na terenie Gminy Nędza.
- Promowanie znaczenia edukacji przedszkolnej dla rozwoju społeczności.
- Umiejętność zdalnej pracy dydaktyczno-wychowawczej w razie nagłej konieczności spowodowanej sytuacją epidemiczną.
Kryteria sukcesu :
- Wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci.
- Wzbogacanie oferty edukacyjnej przedszkola.
- Wzrost skuteczności pracy nauczycieli.
- Upowszechnienie i akceptacja praw dziecka.
- Zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem.
- Realizacja autorskich programów edukacyjnych.
- Zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole.
- Wprowadzenie skutecznego systemu diagnozowania dzieci oraz ich potrzeb rozwojowych.
- Upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku.
- Liczny udział dzieci w konkursach, projektach itp.
- Zmodernizowanie bazy przedszkola, wzbogacanie o nowoczesne pomoce dydaktyczne, księgozbiór, płytotekę, materiały metodyczne i inne .
- Prowadzenie skutecznej polityki kadrowej.
- Wzrost zadowolenia nauczycieli z dobrze spełnionego obowiązku i motywacji w dążeniu do osiągnięcia sukcesu.
Sposoby motywacji dzieci:
Stosowane nagrody:
- pochwała indywidualna,
- pochwała przed całą grupą,
- pochwała przed rodzicami,
- oklaski,
- emblematy,
- przydział funkcji.
Stosowane kary:
- brak nagrody,
- upomnienie ustne,
- czasowe odebranie przydzielonej funkcji,
- chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy,
- poinformowanie rodziców o zachowaniu.
Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci:
- przeprowadzanie diagnozy wstępnej ,
- przeprowadzanie obserwacji dziecka: (szczegółowe rozpoznanie sytuacji dziecka, bieżące monitorowanie, dokumentowanie wyników, wspomaganie rozwoju),
- informowanie rodziców o stanie rozwoju dziecka po diagnozie wstępnej i końcowej oraz po obserwacji,
- półroczna i roczna ocena realizacji założonych celów i zadań (sprawozdania z pracy dydaktyczno-wychowawczej), analiza, wnioski do dalszej pracy,
- bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu, dokumentowanie wyników ,
- przeprowadzenie diagnozy końcowej, cenzurka, wnioski do dalszej pracy.
Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie:
- prezentacji dokonań dzieci (występy, wystawy),
- teczek prac i innych dokumentów,
- arkuszy obserwacji rozwoju dziecka,
- arkuszy diagnozy sześciolatka,
- albumów, kronik,
- materiałów reportażowych (zdjęcia, filmy itp.)
- rozmów.
Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli:
Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i rodziców. Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:
- ankiet,
- rozmów z nauczycielami, rodzicami,
- obserwacji zajęć,
- obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw,
- arkuszy oceny pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela,
- innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela.
- obserwacja portali społecznościowych.
Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci:
- nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania i wychowania,
- nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty w przedszkolu,
- informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,
- rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach ogólnych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica oraz na konsultacjach (podczas okresu pandemii FB, mail, telefon),
- na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka,
- informację o stanie rozwoju dziecka rodzice otrzymują dwa razy w roku - po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej i końcowej,
- nauczyciele przekazują informację rodzicom o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Informację wydaje się w terminie do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej.
Zasady pracy
Zasady pracy w przedszkolu zapewniają podmiotowe traktowanie dziecka, są nimi:
- Zasada indywidualizacji.
- Zasada integracji.
- Zasada wolności i swobody działania.
- Zaspakajanie potrzeb dziecka.
- Zasada aktywności.
- Organizowania życia społecznego.
Metody pracy z dziećmi:
Metody czynne:
- metoda samodzielnych doświadczeń,
- metoda kierowania własną działalnością dziecka,
- metoda zadań stawianych dziecku,
- metoda ćwiczeń utrwalających.
Metody oglądowe:
- obserwacja i pokaz,
- osobisty przykład nauczyciela,
- udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne,
- przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.
Metody słowne:
- rozmowy,
- opowiadania,
- zagadki,
- objaśnienia i instrukcje,
- sposoby społecznego porozumiewania się,
- metody żywego słowa.
Aby zrealizować obowiązujące treści programowe, wykorzystywane będą metody aktywne, problemowe, twórcze oraz tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową formę jego aktywności, tj. zabawę. Organizacja pracy nauczyciela z wykorzystaniem ww. metod uwzględniać będzie wielostronny rozwój dziecka.
Formy pracy
- praca indywidualna,
- praca w małych grupach,
- praca z całą grupą
- zajęcia otwarte,
- uroczystości,
- spotkania.
Kierownictwo placówki
Rolę kierowniczą placówki oświatowej - przedszkola pełni Dyrektor, który:
- sprawuje nadzór pedagogiczny,
- przewodniczy Radzie Pedagogicznej
- pełni rolę pracodawcy,
- organizuje pracę nauczycieli,
- inspiruje nauczycieli do działania,
- kieruje działalnością przedszkola,
- w razie nieobecności dyrektora jego obowiązki wypełnia społeczny zastępca wybrany przez Radę Pedagogiczną.
Zadania Przedszkola w Nędzy:
- Systematyczne wzbogacanie bazy przedszkola.
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
- Współpraca z rodzicami.
- Atrakcyjna oferta edukacyjna.
- Bezpieczeństwo i higiena pracy.
- Pozabudżetowe pozyskiwanie funduszy.
- Promocja placówki.
Harmonogram spotkań i uroczystości w roku przedszkolnym 2024/2025
- Przytul się do drzewa
- Międzynarodowy Dzień Kropki
- Dzień Przedszkolaka
- Pożegnanie lata, przywitanie jesieni
- Wrzesniowe urodzinki
- Dzień Chłopaka
- Sprzątamy dla Polski
- Dzień Edukacji Narodowej
- Październikowe urodzinki
- Pasowanie na Przedszkolaka
- Dzień Praw Dziecka
- Dzień Pluszowego Misia
- Listopadowe urodzinki
- Dzień Kolejarza
- Barbórka
- Mikołajki
- Spotkanie Bożonarodzeniowe
- grudniowe urodzinki
- Cukierek, czekoladka dla babci i dziadka
- Dzień Babci i Dziadka
- Bal Przebierańców
- Bezpieczne ferie - spotkanie z polcjantem
- Styczniowe urodzinki
- Walentynki
- Lutowe urodzinki
- Dzien logopedy
- Dzień Kobiet
- IV Powiatowy Konkurs Plastyczno-Muzyczny "Kim będę jak dorosnę"
- Powitanie Wiosny
- Marcowe urodzinki
- Tydzień zdrowia - Światowy dzien Autyzmu
- Śniadanie Wielkanocne
- Kwietniowe urodzinki
- Międzynarodowy dzień Tańca
- Dzień Strażaka
- Dzień Rodziny
- Majowe urodzinki
- Dzień Dziecka "Kolorowy zawrót głowy"
- Bezpieczne Wakacje Spotkanie z Policjantem
- czerwcowe urodzinki
- Zakończenie Roku Przedszkolnego.
Harmonogram spotkań i uroczystości w roku przedszkolnym 2023/2024
- Przytul się do drzewa
- Międzynarodowy Dzień Kropki
- Dzień Przedszkolaka
- Dzień spadającego liścia - pożegnanie lata, przywitanie jesieni
- Wrzesniowe urodzinki
- Dzień Aptekarza
- Daj buziaka na Dzień Chłopaka
- Dzień Edukacji Narodowej
- Październikowe urodzinki
- dzień kundelka
- dzień wesołej dyni
- Pasowanie na Przedszkolaka
- Dzień Praw Dziecka
- Dzień Pluszowego Misia
- Listopadowe urodzinki
- Dzień Kolejarza
- Andrzejkowe piżama party
- Barbórka
- Mikołajki
- Spotkanie przy Choince (Jasełka)
- grudniowe urodzinki
- Zimowa pora na herbatkę seniora
- Dzień Babci i Dziadka
- Bezpieczne ferie - spotkanie z polcjantem
- Bal Przebierańców
- Styczniowe urodzinki
- Dzień Serduszka - walentynki
- Lutowe urodzinki
- Mówimy ładnie nie tylko wtedy gdy jest dzień logopedy
- Dzień Kobiet
- Powitanie Wiosny
- Marcowe urodzinki
- Śniadanie Wielkanocne
- Światowy dzień autyzmu
- Tydzień zdrowia
- Kwietniowe urodzinki
- Światowy Dzień Ziemi
- Międzynarodowy dzień Tańca
- Święta majowe
- Dzień Strażaka
- Dzień Rodziny
- IV Powiatowy Konkurs Plastyczno-Muzyczny " Wszystkie Dzieci Bezpieczne w Sieci"
- Majowe urodzinki
- Dzień Dziecka "Podróż dookoła świata"
- Bezpieczne Wakacje Spotkanie z Policjantem
- czerwcowe urodzinki
- Zakończenie Roku Przedszkolnego.
Harmonogram spotkań i uroczystości w roku przedszkolnym 2022/2023
- Międzynarodowy Dzień Kropki
- Dzień Przedszkolaka
- Pożegnanie Lata Powitanie Jesieni
- Dzień Aptekarza
- Dzień Chłopaka
- Dzień Drzewa Spotkanie z Drzewem
- Dzień Edukacji Narodowej
- Pasowanie na Przedszkolaka
- Bajkolandia Dzień Postaci z Bajek
- Dzień Praw Dziecka
- Dzień Pluszowego Misia
- Dzień Kolejarza
- Wosk Lejemy - Zabawy Andrzejkowe
- Barbórka
- Mikołajki
- Spotkanie przy Choince (Jasełka)
- Dzień Babci i Dziadka
- Bal Przebierańców
- Dzień Serduszka
- Dzień Kobiet
- Powitanie Wiosny
- Śniadanie Wielkanocne
- Dzień Służby Zdrowia
- Dzień Flagi
- Dzień Strażaka
- Dzień Rodziny
- Dzień Dziecka
- Bezpieczne Wakacje Spotkanie z Policjantem
- Zakończenie Roku Przedszkolnego.